Arkkihiippakunnan alueen kauneimmassa kerhotilassa on odottava tunnelma, päiväkerhoikäiset lapset istuvat odottavina ison maton päällä. On alkamassa hartaushetki. Olen tullut opettamaan lapsille kolmea virttä hartauden lomaan. Ensimmäinen virsi 498, Nyt kulkee halki korpimaan, lauletaan cd- levyn säestyksellä ilman virren tekstin tai sävelen läpikäymistä. Me aikuiset laulamme reippaasti mukana, pahaksi onneksi levy jää jumiin, juoni katoaa ja kännykkäkin soi. Lasten katse on sivustaseuraajan katsetta, heidän kehonsa kertoo hämmennyksestä, mikä tämä laulu oli. Laulu kuulosti kivalta, mutta siihen ei pystynyt osallistumaan.
Lastenohjaaja pitää hartauden. Sen jälkeen opetan Jumalan kämmenellä– virrestä 499 ensimmäisen säkeistön. Ohjaaja kertoo, että tälle ryhmälle laulu on vieras. Hyödynnän opetuksessa eri aisteja oppimisen vahvistamiseksi. Etenen yksi asia kerrallaan, konkretisoin kuvan avulla virren säkeen sanomaa. Selitän, mitä virren teksti tarkoittaa. Lapset assosioivat virren asioita omiin kokemuksiinsa. Opetan melodian pienissä jaksoissa ja lapset toistavat sen kaikulauluna. Näytän aina laulettavaan säkeeseen liittyvää kuvaa. Lapset oppivat hämmästyttävän nopeasti sekä sanat että melodian. He osallistuvat virteen niin innokkaasti, että osa lapsista suorastaan liikkuu huomaamattaan minua kohti, kun opetan virttä heidän edessään. Heistä välittyy osallistumisen ilo ja riemu. Kun kysyn, miltä laulu tuntuu, vastaus tulee nopeasti tarkentavalla ilmauksella: Se on kivaa, kun se isäntä suojelee. Lapsi on sisäistänyt virren sanoman.
Kolmantena virtenä opetan virsikirjan lisävihkosta uuden virren 921, Leipä elämän, ensimmäisen säkeistön. Käyn läpi virren tekstin ja havainnoin sitä oikealla leivällä sekä tukiviittomilla. Laulatan melodiaa kaikulauluna ja käytän samalla muistin tueksi leipää sekä tukiviittomia. Kun sanat ja melodia on laulettu, leikimme yhdessä laulun piirileikkinä. Opetan liian montaa asiaa kerrallaan lapsille ja oppiminen ei ole niin vahvaa, kuin edellisessä laulussa. Lasten ilmeet kertovat laulun hankaluudesta.
Lastenohjaajat saavat seurata opetustani. He ovat oikein innostuneita ja iloitsevat kanttorin kiinnostuksesta opettaa lapsilähtöisesti eri aisteja hyödyntäen virsiä. He havainnoivat eroja eri opetustavoissa virteen ja huomaavat cd-soittimen avulla laulettavan virren sekä liikettä hyödyntävän opetusmenetelmän haasteet ja päätyvät siihen, että paras opetusmetodi näistä kolmesta vaihtoehdosta on tekstiä kuvaavan piirroksen ja kaikulaulun avulla toteutettu virren opetus.
Tämä päiväkerhoissa toteutettu tutkimus liittyi kirkkomuusikon koulutukseni kirjalliseen lopputyöhöni (Välimäki 2020). Tavoitteena oli testata kolmea eri aisteja hyödyntävää opetusmenetelmää virsiopetuksessa. Lisäksi tarkastelin työalat yhdistävää toimintaa kanttorin ja lastenohjaajien kesken. Tutkimus toteutettiin arkkihiippakunnassa kolmena kerhokertana samalle ryhmälle. Valitsin virret, siten kuin kanttori saattaisi ne valita tavanomaisella kerhovierailuilla, kirkkovuoteen sopiviksi, huomioiden mikkelinpäivän teeman, yksi virsikirjan lisävihosta yksinkertaiselta vaikuttava virsi ja lastenohjaajille tuttu virsi. Opetustilanteiden kestot olivat aina 20 minuuttia.
Näistä tutkimuskerroista alkoi antoisa yhteistyö kanttorin ja lastenohjaajien välillä. Olen käynyt opettamassa parhaimmaksi todetulla opetusmetodilla joululaulua eri lapsiryhmille tutkimustilanteiden jälkeen ja on ollut hämmästyttävää todeta, kun alle kouluikäiset lapset oppivat laulun noin 10 minuutin opettamisen tuloksena. He osasivat sanat ja laulun rytmin oikein ja melodiasta löytyi eri sävelkorkeuksia kunkin lapsen musiikillisen kehitystason mukaan. Lapset saivat osallistua lauluun ihan oikeasti.
Yhteistä suunnitteluaikaa kausisuunnitelman tekoon lastenohjaajien kanssa on ollut vaikea löytää. Tarkoituksena on, että käyn opettamassa kerhoissa virsiä kahtena eri jaksona keväällä. Opetan melodian ja sen jälkeen lastenohjaajat pärjäävät itsenäisesti äänitesäestyksillä lasten kanssa virsilauluissa. Tavoitteenani on tehdä kerhoissa laulettaviin virsiin opetusmateriaalit, kuvat ja äänitteet.
Anna Välimäki
kanttori, MuM, Nousiaisten seurakunta
Lähde: Välimäki Anna, 2020, Sivustaseuraajasta osalliseksi ‒ Kolme menetelmää opettaa virsiä 3-5 -vuotiaille päiväkerhossa. Kirkkomusiikin koulutusohjelma, musiikin maisterin tutkinto. Taideyliopiston
Sibelius-Akatemia, Helsinki.
Realismi ja toivo: seurakunnat muutoksessa -hankkeessa kahdeksantoista Turun arkkihiippakunnan seurakuntaa on kahden vuoden ajan vahvistanut verkostoja ja vapaaehtoistoimintaa, etsinyt ja kokeillut erilaisia toimintamalleja ja avannut tietä uudelle toimintakulttuurille, jossa seurakuntalaisen osallisuus ja vapaaehtoisuus vahvistuvat.