Siirry pääsisältöön
Turun arkkihiippakunta
  • Palaute
  • Uutisarkki
  • Yhteystiedot
  • Etusivu
  • Tietoa hiippakunnasta
  • Päätöksenteko
  • Tukea työhön
  • Työura kirkossa
  • Infopankki
  • Kalenteri
  • Pyhiinvaellus
  • Jaetut eväät 2025

Blogikirjoitukset

28.11.2023 Uusi kirkkolaki jalkautumassa, hallintosääntö hyväksyttävä
21.11.2023 Riittävän hyvä?
14.11.2023 Rukouksen kaipuu?
Lisää blogista
kirkonkriisiviestintä kriisi kriisiviestintä mainekriisi

Aina moka ei ole lahja

12.9.2023

Silloin tarvitaan kriisiviestintää. Kriisiviestinnällä tarkoitetaan organisaation vastuulla olevaa viestintää poikkeustilanteissa. Poikkeustilanne voi olla mitä tahansa globaalin kriisin, huonon palautteen leimahtamisen tai leirillä tapahtuneen onnettomuuden välillä.

Kriisiviestinnän tarkoitus on tarjota totuudenmukaista tietoa ja herättää luottamusta. Mikään ei ole niin suurta polttoainetta huolille ja huhuille kuin epätietoisuus. Hyvä kriisiviestintä on selkeää, avointa, nopeaa ja inhimillistä.

Kriisiviestintä on sisäistä ja ulkoista. Sisäisessä kriisiviestinnässä koko oma väki saa mahdollisimman pian riittävän tiedon tapahtuneesta ja sen aiheuttamista toimenpiteistä. Ulkoisessa kriisiviestinnässä viestitään yhteistyökumppaneille, medialle ja suurelle yleisölle.

Kriisiviestintään voi valmistautua. Tehkää kriisiviestintäsuunnitelma ja sopikaa työnjaosta kriisitilanteissa. Kuka viestii, missä kanavissa ja kenelle? Seurakunnassa kriisiviestintä on kirkkoherran tai hänen nimeämänsä henkilön vastuulla.

Kriisejä on monenlaisia. Tavallisimpia ovat onnettomuudet ja mainekriisit. Onnettomuuksien viestinnästä vastaa pääasiassa viranomainen. Kirkon viestintä keskittyy lohtuun ja kirkon tarjoamasta tuesta kertomiseen.

Mainekriisin sattuessa rehellisyys on valttia. Vähättely, selittely tai kommenteista kieltäytyminen ei vie kriisiä pois, vaan keskustelu jää vellomaan. Muista toisten ihmisten yksityisyydensuoja.

Kriisiviestintää helpottaa, jos ydinviestit on mietitty ja kaikkien toimijoiden tiedossa. Kannattaa sopia, kuka kommentoi asiaa toimittajille. Jos sinua haastatellaan, suhtaudu toimittajiin asiallisesti ja yhteistyön hengessä. Voit myös pyytää omat kommenttisi luettavaksi ennen jutun julkaisemista.

Jos kriisi on paikallinen, viestinnästä vastaa seurakunta ja hiippakunta. Hiippakunnallisissa asioissa voit olla yhteydessä Anna Hälliin. Jos kriisi on valtakunnallinen, mukaan tulee myös Kirkon viestintä. Kirkon viestinnän kriisiviestintäpuhelimen päivystysnumero on 09 180 2247.

Anna Hälli

#Ajantasalla on arkkihiippakunnan asiantuntijoiden kirjoitussarja, jossa käsitellään ajankohtaisia aiheita.

Kirjoittajat

annaliisa

Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli
Hämeenkatu 13
20500 Turku

Avoinna sopimuksen mukaan.
turku.tuomiokapituli@evl.fi

  • Tilaa Uutisarkki
  • Anna palautetta
  • Yhteystiedot
  • Kalenteri
  • Evästeasetukset
  • Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Selosteet Turun arkkihiippakunta 2023
  • Etusivu
  • Tietoa hiippakunnasta
  • Päätöksenteko
  • Tukea työhön
  • Työura kirkossa
  • Infopankki
  • Kalenteri
  • Pyhiinvaellus
  • Jaetut eväät 2025
  • Palaute
  • Uutisarkki
  • Yhteystiedot