Muistatko, miltä tuntui odottaa tietoa jostakin rekrytoinnista, jossa olet ollut mukana? Se on aika jännittävää ja stressaavaakin. Ikävin on tilanne, jossa työnantajasta ei lopultakaan kuulu mitään. Kiinnitä siis huomiota ja suunnittele viestintä osana rekrytointia.
1. Viestintä, kun paikka laitetaan auki
Kirkossa me kilpailemme ikäluokkien pienetessä samoista vähenevistä henkilöstöresursseista kuin muu yhteiskunta. Enää ei riitä tavanomainen rekryilmoitus, jossa kerrotaan, että tällainen työ ja tämän verran siitä maksetaan. Olisi osattava miettiä kokonaisuutta. Millaisen kuvan työpaikasta hakija saa, kun hän näkee ilmoituksen? Onko se houkutteleva ja innostava? Vai loppuuko hakuinto jo nuivaan ilmoitukseen?
Duunitorin tekemän tutkimuksen perusteella työnhakijan polku jää kesken erityisesti työpaikkailmoituksen heikon näkymisen, valjun viestinnän tai työlään hakuprosessin takia. 48 % työnhakijoista on jättänyt hakematta kiinnostavaa työpaikkaa, koska työnantaja ei ole vakuuttanut. (Kansallinen rekrytointitutkimus 2023). Kerro siis realistisesti, mutta innostavasti, miksi teille kannattaa hakea töihin. Muista konkreettisuus ja persoonallisuus. Kerro myös palkka euroina, ei vain vaativuusryhmänä.
2. Viestintä hakuprosessin aikana
Rekrytoinnissa on monta vaihetta. Kerro rekrytoinnin etenemisestä hakijoille ja pidä heidät ajan tasalla. Huolehdi, että hakemuksen vastaanottamisesta lähtee kuittausviesti. Kerro, kun päätökset haastatteluun kutsuttavista on tehty.
3. Viestintä, kun työntekijä on valittu
Kerro haastattelutilanteessa, milloin valinnoista ilmoitetaan ja miten. Jos haastateltavia on vähän, soita. Samalla on mahdollista kiittää kiinnostuksesta, antaa myönteistä palautetta hakijalle ja kertoa valinnan perusteista. Vähintään kerro lopputuloksesta ja sen perusteluista viestillä tai sähköpostilla jokaiselle hakijalle.
Rekrytointiviestinnällä on suuri merkitys työnantajamielikuvan rakentamisessa. Kirkolla on tarjota oikeasti merkityksellistä työtä tässä ajassa. Ei ujostella kertoa siitä.